Start van werk en studie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeroen en Maud - WaarBenJij.nu Start van werk en studie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeroen en Maud - WaarBenJij.nu

Start van werk en studie

Door: Jeroen en Maud

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Maud

28 Augustus 2008 | Singapore, Singapore

Hallo Iedereen,

Ten eerste heel erg bedankt voor alle liever berichtjes, felicitaties en kaarten (deze hebben we helaas pas deze week mogen ontvangen)!!

Momenteel is hier het gewone leven weer begonnen, hard werken en studeren. Met natuurlijk in het weekend nog wel leuke uitstapjes.

Werk
Op het werk is iedereen erg aardig en behulpzaam. Ze zijn ook erg geinteresseerd in mijn onderzoek, iets wat alleen maar positief is aangezien ze er zelf aan mee moeten gaan werken;). Ik (Maud) ben ondertussen alweer 3 weken aan het werk en ben ‘belast’ met de taken Training & Development en Hiring. Afgelopen twee weken heb ik veel van Wendy (HR executive) geleerd, maar helaas moet ik het vanaf nu alleen zien te redden, omdat Wendy het bedrijf heeft verlaten. Wat ik allemaal doe op een dag; ‘s morgens werk ik aan mijn onderzoek, dat nu dus al aardig opschiet:D en ‘s middags werk ik voor het bedrijf en ben ik bezig met trainingen aanvragen, subsidies aanvragen, interne trainingen plannen, werknemers achter hun broek aanzitten voor evaluaties van trainingen, introducties geven aan nieuwe medewerkers, vacatures proberen op te vullen, een voetbal team samen te stellen en geld lospeuteren van het bedrijf. De eerste 1,5 week waren redelijk saai en was ik eigenlijk de hele dag bezig met mijn onderzoek, maar nu ben ik altijd wel druk met 1 van bovenstaande taken en heb het erg naar mijn zin.

Studie
Ik, Jeroen, ben nu net twee weken bezig op de universiteit. Ik heb drie vakken die ik moet volgen. Atmospheric Environments, Introduction to Psychology en Engineering Visualization and Modeling. Ik heb in total maar 6uur college in de week waarbij ik om de week wel 6uur extra naar de universiteit toe moet voor tutorials en groepsdiscussies. Dus al met al lekker rustig! De universiteit is totaal anders dan in Nederland. De universiteit ligt hier op verschillende heuvels, en alles is in principe buiten, nou ja alle gangen en eet gelegen heden dan. Ik zelf zit op drie verschillende faculteiten dus loop zo aardig heen en weer over de campus.

Dan zijn er altijd nog de weekenden om leuke dingen te doen. Alleereerst hebben we een bezoek gebracht aan de Botanische tuinen, een ontzettend mooi park met o.a een orchideeen tuin. Nooit geweten dat er zoveel verschillende bestonden in alle mogelijke kleuren, vormen en maten, erg mooi om te zien. Na een hele dag te hebben rond gelopen in het park hebben we pas de helft kunnen bezoeken, dus er komt zeker nog een uitstapje naar de botanische tuin. Dan zijn we ook nog jarig geweest, dit hebben we met Ilona gevierd in een Italiaans restaurant en daarna nog wat gedronken op Clarke Quay in The Clinic was erg gezellig. Bij thuis komst zaten Arash en Manuel, konden helaas niet mee vanwege late colleges (tot 10 uur:O) op ons te wachten en hebben we gezellig nog wat met hun gedronken. Marco, de neef van Jeroen (uit Indonesie waar we vorig jaar op bezoek zijn geweest) was ook nog een avond in Singapore, natuurlijk zijn we wat met hem gaan eten en drinken (The Clinic) om wat bij te praten. Zaterdag 9 Augustus was het hier National Day, hiervoor was er een parade georganiseerd in het centrum. Helaas hadden we er geen kaarten voor maar we zijn met Ilona bij de kleine merlion gaan staan en hebben er erg veel van meegekregn. Ze maken er hier een groot feest van, met helicopters en F16 shows, groot vuurwerk, veel optredens (die wij hebben kunnen zien via het scherm) een grote lampionen optocht en noem maar op. Wel was de politie sterk aanwezig, wat toch weer laat zien dat het een politie staat is.
Maud en Ilona hebben ook nog een stukje cultuur gesnoven in de bioscoop en wel bij de film ‘The month of the Hungry Ghost’. Het houdt in dat de 7e Lunar Month de maand van de hongerige geesten is. Tijdens deze maand worden de helpoorten geopend en hebben de geesten vakantie. De mensen geloven dat ze terug keren naar de aarde en willen ze daarom gunstig stemmen en offeren ‘helgeld’ eten en nog veel meer. Uiteindelijk hopen ze wel wat terug te krijgen van de geesten en wel de winnende nummers van de lotto, jaja gokken kunnen ze hier wel. Op straat zie je ook veel mensen offeringen brengen waarbij ze een vuur maken en hier alles in verbranden, ze geloven namelijk dat de geesten de verbrande spullen kunnen opnemen/opeten.
We hebben ondertussen ook een bezoek gebracht aan de Singapore Zoo. Wat is dat een mooi park, daar kunnen de Nederlandse dierentuinen niet aan tippen. De dierentuin hier in Singapore ligt verstopt in het tropische regenwoud, waardoor de omgeving heel groen en natuurlijk is. We hebben een aantal ‘shows’ bijgewoond, zoals het voeren van de ijsberen, was ontzettend mooi om te zien hoe zo’n beest zijn eten najaagd. Ook de leeuwen kregen lekkere kippen, alleen waren ze niet erg hongerig. Helaas was het afgelopen weekend niet erg mooi weer dus hebben we ons samen met Ilona binnen vermaakt in het Science Center, dit is een museum gebaseerd op de wetenschap. Het is erg leerzaam en interactief, dus erg leuk om je te vermaken:D. Verder zijn we ook nog naar het Imax theater geweest voor een documentare over de Grand Canyon, in deze documentaire gingen ze met kano’s de Colorado rivier afvaren (misschien een idée voor een volgend uitstapje:P).

Natuurlijk hebben we ook nog wel wat sociale activiteiten moeten doen met de internationale studenten en onze huisgenoten. We zijn op een vrijdag avond naar een park vlakbij de Universiteit gegaan, hier was een ontmoeting geregeld voor alle exchange studenten van de NUS. We hebben hier heel wat nieuwe contacten opgedaan, natuurlijk ook met veel Nederlanders. Met deze groep Nederlanders genaamd ‘The Dutchies’ zijn we afgelopen vrijdag naar de stad geweest om wat te drinken, wederom in The Clinic. In deze groep zit o.a een meisje uit Zoetermeer (rokkeveen) en een jongen die Maud ontmoet heeft tijdens Italiaanse cursus, wat is de wereld toch klein!!
Daarnaast zijn we afgelopen zondag met onze huisgenoten Manuel en Arash gaan bowlen. Was ontzettend leuk want Arash had het nog nooit gedaan, dus die mochten we het hele spelletje uitleggen. Daarna zijn we nog gezellig met zijn vieren gaan eten.
Vanmorgen is onze Chineze huisgenoot Sidney vertrokken naar de US, dus nu afwachten wie we nu als buren krijgen.

Aankomend weekend gaan we een bezoek brengen aan het Indonesische eiland Bintan, waar we lekker zullen gaan relaxen met zon, zee en strand. Dan is het over 2 weken alweer zover en staan Papa, Wilma, Babet en Gerson hier op de stoep. De voorbereidingen zijn al in volle gang.

Tot snel!!

Groetjes Jeroen en Maud

Voor foto's: http://picasaweb.google.nl/jeroenvhouten

• 28 Augustus 2008 - 03:01

Ilona:

Die vechtende lizards zijn echt te gek! En mooie foto's kan je maken met dat ding!
    Hopelijk wordt het van het weekend beter weer dan afgelopen week!
    Tot vanavond!

• 28 Augustus 2008 - 06:56

Michelle:

Hey people!

Leuk hoor allemaal. Jullie vervelen je nog niet zo te lezen:D.

Nou geniet er nog maar lekker van en we kijken uit naar het volgende verhaal haaha!!

Groetjes,
    Arnaud en Michelle

• 28 Augustus 2008 - 07:00

Dewy:

Hey Maud en Jeroen!

Ik kreeg van Laura jullie website. Erg leuk om te lezen! Maud, ik hoorde van Laura dat ze me kwijt was op de uni, maar ik ben de afgelopen 5 maanden in Canada geweest om mijn engels te verbeteren. Ik ga 1 september beginnen aan de master HRM; eindelijk weet ik nu iemand die dat ook gedaan heeft! Is het allemaal een beetje bevallen?
    Zo te lezen en te zien maken jullie ontzettend veel leuke dingen mee! Ook al moet er natuurlijk ook hard gewerkt worden, deze combinatie; buitenland/reizen/school/werk is helemaal top! Geniet ervan.

Groetjes Dewy

• 28 Augustus 2008 - 09:49

Marc:

Hee Jeroen en Maud,

Nog effe snel een reactie voordat over een uur m'n reis naar Chili begint. Zo te zien hebben jullie het wel naar je zin daar. Gave foto's en een mooi verhaal weer.

Veel plezier nog de komende tijd en groeten!

Marc

• 01 September 2008 - 13:05

Laura :

Hey daar!!!

Leuk om weer wat van jullie te lezen! Wat een leuk verhaal, wat een leuke belevenissen. Fijn dat het positief is op werk en uni en dat het al opschiet met je onderzoek (was dat bij mij maar ook zo :(). Succes verder en veel plezier met je ouders en zus.

Groetjes Laura

• 02 September 2008 - 08:30

Hulspasjes:

Hallo loeverds,

Alles gaat goed met jullie neef Mats. Jullie Paps en Wilma nemen (als ze het niet vergeten) het geboortekaartje mee voor jullie. Wilde ik niet opsturen. Zal via de hyves wat foto's toezenden. Het is zo'n lekker ding.
    Jullie zijn lekker bezig...we zijn trots op jullie.

Dikke knuffel Ro, Mar, Rens en Mats

• 07 September 2008 - 12:24

Jesper En Annemieke:

Hi guys!

We werden door papa en mama getipt over jullie weblog! Het klinkt allemaal erg goed. Net jullie foto's zitten bekijken; super mooi zeg! Wij gaan over 2 weken naar Peru, dus we zijn druk bezig, vooral met aftelen :) Veel plezier de komende tijd en geniet ervan!

Groetjes,
    Jesper en Annemieke

• 28 September 2008 - 16:58

Yolanda:

Lekker druk dus allemaal :) Blij dat het zo goed gaat en leuk om weer helemaal op de hoogte te zijn. Liefs Yolanda